3 Nisan 2014 Perşembe

2013-14 Bahar Tasarım I | 10 Kavram

Görme engellilerin ulaşım sorunu hakkında 10 kavram:

1- Durağa yanaşan belediye otobüsünün bilgilerini anons eden hoparlörlü sistem

- Belediye otobüsünün dış yüzeyinde, ön kapıya yakın bir yere montajlanmış
- Otobüs durağa yanaştığında ve ön kapıyı açtığında otobüsün kodunu, ilk ve son durağını anons eder; "25T, Taksim-Sarıyer" gibi
- Otobüs duraktan yolcu almaya devam ederken, yani ön kapı açık haldeyken anons birkaç kez tekrarlanabilir

2- Beklenen otobüsün durağa ne zaman geleceğini öğrenmek için hoparlörlü sistem
- Otobüs durağında haritanın yanına montajlanmış
- Tuş takımıyla beklenen otobüsün kodu girildiğinde, o otobüsün durağa kaç dakika içinde ulaşacağını hoparlörden anons eder

3- Otobüs durağının yeri için bilgilendirici pano
- Karşılıklı trafik ışıklarının her ikisine de montajlanmış 
- Kabartma harita bölümü ile; o trafik ışığının şehirdeki/ilçedeki/semtteki konumunu belirtir
- Braille alfabesi ile yazılmış bölümü ile; sol, sağ, karşı sol, karşı sağ istikametlerde yer alan otobüs duraklarının isimlerini ve yürüme mesafelerini belirtir

4- Otobüs durağının mesafesine göre değişen kılavuz çizgi modeli
- Kaldırımın üzerinde yer alır
- Kesik kesik yerleştirilmiş
- Otobüs durağına yaklaştıkça parçalarının eni genişleyip boyu kısalır
- Otobüs durağından uzaklaştıkça parçalarının eni kısalıp boyu uzar

5- Çift uçlu baston
- Bastonun bilinen birinci ucuna ve ortadan yere yatay olarak çıkan ikinci uca sahiptir
- İkinci uç, eklem noktasından itibaren genişleyen bir yelpaze şeklindedir
- İkinci uç, ileri-geri kolay esnemeyecek bir maddeden imal edilir
- İkinci ucun dikey izdüşümü, birinci uçtan daha ileride olmaz
- Temel amacı, altı yüksek vasıtalara çarpmayı engellemektir 

6- Yürüyen merdivenin yönünü gösteren kılavuz alan
 - Her yürüyen merdivenin her iki ucunda birer alan yer alır
- Merdiven aşağıya doğru hareket ediyorsa, yürüyen merdivenin her iki ucunda da (başında ve sonunda) merdivenin hareket yönünü gösteren ve ok şekli oluşturan noktalarla dizayn edilmiş kılavuz alan bulunur
- Merdiven yukarıya doğru hareket ediyorsa, yürüyen merdivenin her iki ucunda da (başında ve sonunda) merdivenin hareket yönünü gösteren ve ok şekli oluşturan noktalarla dizayn edilmiş kılavuz alan bulunur

7- Engelliler için metrobüs durağı
- Engellilerin metrobüse binişlerini kolaylaştıracak ayrı bir bölümdür
- Merdivenden perona inildiğinde, normal perondan önce yer alır
- Perona gelen metrobüs, eğer engelli peronunda yolcu varsa önce orada durur ve alır
- Metrobüs engellileri aldıktan sonra, ya da durakta engelli yoksa normal perona yanaşır
- Engelli peronuna giriş engelli akbilleriyle yapılır
- Bu perondan yaşlılar ve hamileler de faydalanır

8- Metro peronlarında çıkış yönünü gösterir pano
- Metro istasyonlarında, perondan açık havaya çıkışa kadar her katta tüm merdivenlerin yanındaki duvarlarda yer alır
- Metro peronlarında, peronların diğer perona bağlayan koridorlar ile oluşturdukları köşelerin peron tarafında yer alır
- Kabartma harita ile o koridor/merdiven ve devamında çıkışlar ile semtin hangi noktalarına çıkış yapılabileceği belirtilir
- Braille alfabesi ile o koridordan/merdivenden metronun hangi çıkışlarına (isim olarak) gidilebileceği yazar

9- Vapur iskeleleri için kılavuz çizgi ve alan
- Binişte; İskele binasına girişten başlar
- Binişte; Bina, akbil geçişi, kapılar dahil olmak üzere vapurun iskeleye yanaştığı noktaya kadar devam eder
- İnişte; Vapurdan iskele çıkışına kadar devam eder
- Vapur iskeleye yanaştığında; vapur kapısının yer aldığı bölgede, kılavuz çizgi genişler ve geniş bir alan kaplar
- Vapur iskeleye yanaştığında; geniş kılavuz alanın sağ ve sol yanında koruma setleri/çitleri yer alır
- Vapur, kapısı kılavuz alana denk gelecek şekilde yanaşır

10- Kaldırımlar ve yol kesişiminde kılavuz çizgi 
- 3 bölgeden oluşur
- Yolun kaldırım yükseltisinin alt noktasıyla kesiştiği noktadan yola doğru alan kaplamış, yatay ve dar bir alanda ilerler. 
- Kaldırımın yükseltisini oluşturan dik yan yüzeyde ilerler
- Kaldırımın kaldırım yükseltisinin üst noktasıyla kesiştiği noktadan kaldırıma doğru alan kaplamış, yatay ve çok da dar olmayan bir alanda ilerler
- Devamlı kenarları referans alan görme engellilere 2 kenar birden (kaldırımın kenarı ve yolun kenarı) sağlamış olur.
- Kaldırımların üzerinde yer alan ya da sonradan bırakılan objeler, böylece kılavuz çizgileri daha az engeller
- Kaldırım çok dar ise yola inen görme engelli yine kendisine bir kılavuz çizgi bulmuş olur.

Hiç yorum yok: