24 Şubat 2014 Pazartesi

2013-14 Bahar Tasarım I | 10 Problem

Blogda seyahat yazıları dışında, İTÜ İşletme Mühendisliği Bölümü'nden Tasarım I dersinin ödevlerine de yer verme mecburiyeti çıktı ortaya. Seve seve yapacağız. İçerik, içeriktir. Bismillah...

10 PROBLEM 

1. İhtiyaç: Yağmurlu ya da kapalı havalarda ev içinde çamaşır kurutabilmek 

Basit ama çok vakit alan iş; çamaşır kurutmak... Balkonlu bir evde oturuyor olsanız da, balkon yoksa pencerenin önüne ip gerseniz de, yıkanmış çamaşırları kapalı ya da yağışlı havalarda açık havaya temas edecek şekilde kurutmak 2 günü bile bulabilir. Çamaşırları tahrip eden kurutma makinesine sahip olmak, çamaşırları kalorifer peteklerinin üzerine asarak odanın ısınmasından feragat etmek, ya da çamaşır askısını kalorifer peteğine yakın kurmak gibi kısıtlı çözümler mümkün... Yağmurlu ya da kapalı havalarda ev içerisinde çamaşırların evin sıcaklığına etki etmeden ve kısa sürede kurutulabilmesi bir ihtiyaçtır. Düşük elektrik enerjisi ile çalışacak bir cihaz bunun için fırsat olabilir. 

Hedef kitle: Yıl içerisinde soğuk ya da yağışlı günler yaşanan ülkelerde çamaşır yıkayan herkes
Ürün kategorisi: Elektrikli ev eşyası

Temsili: Peteğin odaya vereceği ısıyı engelleyen bir çamaşır askısı

2. İhtiyaç: Plastik atıkları sıkıştırabilmek ve biriktirebilmek 

Çoğu ofiste geri dönüştürülebilir atıkların toplanmasına dikkat edilse de, geri dönüşüme uygun plastik çöplerin evlerden belediyeler tarafından toplanması henüz bir sisteme oturtulmadı. Evlerde saklanması da biriktiğinde fazla hacim kapladığından ötürü mümkün görünmüyor. Bu yüzden plastik atıklar da maalesef evlerden normal çöpler ile birlikte atılıyor. Bunu her sokakta kapı önlerine biriken çöplerde gözlemleyebiliriz. Her daire için ayrı ayrı pek mümkün görünmese de, her apartmanın ortak mekanik bir alet ile plastik ambalajların hacimlerini küçültmesi ve bir arada saklaması mümkün olabilir. Böylece geri dönüşüm için belediyeler atıkları toplarken, tüm plastik atıklar bir arada ve küçük hacimde teslim edilebilir. 

Hedef kitle: Apartman yönetimleri 
Ürün kategorisi: Atık toplama kutuları/aletleri

Temsili: Sokakta geri dönüştürülebilir olanlarıyla bir arada atılmış çöpler

3. İhtiyaç: Akıllı telefonlar arası şarj transfer edebilmek 

Şahsen insan hayatına faydasından çok zararının olduğunu düşünsem de, akıllı telefonları istisnasız herkesin elinde görüyorum. Ayrıca bu insanların dillerinden "Şarjım azaldı ya!" gibi cümleler de düşmüyor. 3G kullanımı çok enerji tükettiğinden midir bilmem, çoğu akıllı telefon kullanıcısı gün içinde şarjının az kaldığından ya da bittiğinden yakınıyor. Bu çoğunluğun içerisinde büyük bir çoğunluk da yanında şarj aleti taşıma zahmetine girmiyor. Prizden ya da arabalardaki kitlerden telefon şarj etmenin yanı sıra telefonlar arası şarj aktarımı da bir fırsat olabilir. Şarjı yüksek olan bir telefondan, şarjı azalmış bir telefona minik bir kit vasıtasıyla enerji transfer edilebilir. 

Hedef kitle: Akıllı telefon kullanıcıları
Ürün kategorisi: Kablo/şarj kiti

4. İhtiyaç: Kupalardaki içeceği sıcak olarak ve dökülmeden muhafaza edebilmek 

Perakende içmeye hazır kahve satıcıları, İngilizce tabiriyle "take away" alınan kahvelerde karton bardakları plastik bir kapak ile kapatıyorlar. Bu kapak, sıcak kahvenin daha rahat içilebilmesini, daha uzun süre sıcak olarak muhafaza edilebilmesini ve dökülmemesini sağlıyor. Aynı kapak; daha uzun ömürlü olacak bir maddeden, günlük hayatta kullanılan kupalar için de üretilebilir. Bu kapakların kupa ile temas edecek kısımları kupanın çapına göre ayarlanabilir. Piyasada hem kupanın hem de kapağın işlevini bir arada gören, içim keyfi vermeyen plastik ya da metalden imal edilmiş termo mug'lar da hal-i hazırda mevcut tabii...

Hedef kitle: Sıcak içecek tüketicileri
Ürün kategorisi: Mutfak eşyası

Temsili: "Plastikten de içerim" diyenlere termo mug

5. İhtiyaç: Biber gazından ve yangın dumanından korunabilmek 

Daha önceleri çok nadir rastlanan bir ihtiyaç olsa da geride kalan 1 yılda özellikle de büyük şehirlerimizde, bir eylemin, yürüyüşün, protestonun içerisinde olsun ya da olmasın, çoğu insan güvenlik güçlerinin sıktığı biber gazına maruz kaldı. Bu gaza maruz kalındıktan sonra limon ve çeşitli sıvılar tedavi olarak uygulandı. Gaza maruz kalmamak için ise hastanelerde sıklıkla gördüğümüz basit bez maskeler kullanılıyordu. Gazeteciler ve güvenlik güçleri ise profesyonel diye tabir edebileceğimiz maskelere sahiptiler. Yüzün ağız, burun ve göz kısımlarını bir arada kaplayan, havayı süzebilecek, profesyonel maskelere göre daha hafif ve daha az parçadan oluşan, ucuza satın alınabilir maskeler imal edilebilir. Bu maske yangın hâlinde, acil durum aksiyonuyla takılarak dumandan korunmak için de kullanılabilir.

Hedef kitle: Biber gazına maruz kalma ihtimali olan ve yangın için acil durum seti hazırlamak isteyen insanlar
Ürün kategorisi: Maske

Temsili: Vatandaşın geçici çözümü; ağız-burun-göz koruyan maske

6. İhtiyaç: Her zaman aynı uzunlukta kravat bağlayabilmek

Kravatları daima aynı uzunlukta bağlamak neredeyse imkansızdır. Aynı noktadan bağlamaya başlamak, düğümü aynı sertlikte atmak vs... Farklı düğümler için ayarlanabilir ve en önemli özelliği olarak da kravatın uzunluğunu daima aynı yapacak, kravat bağlamaya yardımcı, elle kullanılabilir bir aparat imal edilebilir.

Hedef kitle: Günlük hayatta takım elbise giyen insanlar
Ürün kategorisi: Giyim

7. İhtiyaç: Balık alırken tazeliğinden %100 emin olabilmek 

Balıkçıdan balık alırken, akıldan geçen soruların başında balığın ne kadar taze olduğu gelir. Balıkçıya balığın ne kadar taze olduğunu sormak, ondan kesinlikle doğru cevap alınacağının garantisi değildir. Bilinen birkaç yöntemle tazeliği anlamak da çözüm değildir. Balığın ne kadar taze olduğunu bilmek balık tüketicisinin bir ihtiyacıdır. Fırsat, elektronik bir cihaz ile balığın tazeliği ölçülebilmesidir.

Hedef kitle: Balık tüketicileri
Ürün kategorisi: Elektronik/Gıda

8. İhtiyaç: Sigara tiryakilerinin sigara ihtiyaçlarını 24 saat karşılayabilmesi

Gece saat geç olduğunda ve civarda açık market olmadığında, sigara tiryakisi bir insanın evinde sigarası bitmiş hâlde kalması... Ya da tiryakinin gece ev dışında anlık olarak bulunduğu yere yakın market olmaması... Tek çözümü, eğer ev dışındaysanız bir başkasından dal sigara olarak istemektir. Her ne kadar haklı olarak kanunlar sigara tüketimine karşı çıkarılsa da, sigaranın devamlı kullanıcı insanlar için 24 saatlik bir ihtiyaç olduğu göz önüne alınarak otomat ile sigara satışı yapmak gibi bir fırsat ortaya çıkarılabilir.

Hedef kitle: Sigara kullanıcıları
Ürün kategorisi: Tütün ürünleri

9. İhtiyaç: Alkollü araç kullanımının önüne geçmek 

Alkollü sürücülerin sebep olduğu kazalar sonucu tüm dünyada her yıl binlerce insan hayatını kaybediyor. Sürücülerin alkollü olup olmadıkları, geceleri kimi noktalarda polisler tarafından kontrol edilse de bu kazaların önüne geçilemiyor. Sürücüler bu çevirme noktalarına yakalanmamak için de kendilerince çözümlerini üretiyor. Alkol kontrolünü, daha yapılacağı kesin bile olmayan polis çevirmesinden öne çekmek bu kazaları azaltacaktır. Sürücünün araba motorunu, ancak arabanın içinde (iç dizaynı bozmayacak bir şekilde) yer alan bir üfleme aparatını üfleyerek çalıştırabilmesi şart koşulabilir. Bu aparatın saatinin hiçbir şekilde sürücü tarafından değiştirilemez olması ve gece belirlenmiş saat aralıklarında aktif olması sağlanabilir. Sürücünün motoru çalıştırmadan bir başkasına üfleterek hile yapmasının önüne geçmek için de motor çalıştıktan ve araba yol aldıktan sonra belirli zaman ya da mesafe periyotları ile birkaç kez daha üflemesi, motorun çalışmaya devam etmesinin şartı olarak koşulabilir.

Hedef kitle: Motorlu taşıt üreticisi şirketler ve bu taşıtların kullanıcıları
Ürün kategorisi: Motorlu taşıtlar için yan ürün

Temsili: Polis çevirmesi. Bu kontrolü aracın kendisinin sürücüye yaptığını düşünelim...

10. İhtiyaç: Atık su şişesi miktarını azaltmak

Yaz mevsiminde, 0.5 litrelik suların tüketimi diğer mevsimlere göre keskin bir artış gösterir. Eğer gün içinde bir marketten ya da seyyar bir satıcıdan ikinci kez 0.5 litrelik su alıyorsanız, aldığınız 2. şişenin çevreye verdiği zararı engellemek de bir fırsattır. Sokaklarda ya da toplu taşıma duraklarında su şirketleri tarafından kurulmuş, su satan otomatlar değil de su dolduran otomatlar kurulabilir. (Sokaklarımızda içilebilir su çeşmeleri maalesef kalmadı.) Böylelikle, aynı su şişesi ikinci 0.5 litre için de kullanılmış olacaktır. Bu otomatlar aynı miktarda su tüketimi olsa da çevreye daha az zarar adına plastik atık miktarını azaltacaktır.

Hedef kitle: Ev ya da iş yeri dışında su tüketen herkes
Ürün kategorisi: Gıda

Hiç yorum yok: